Zakelijk speeddaten

Ik had verwacht dat zakelijk speeddaten echt heel nep zou zijn. Maar het valt 100% mee, het was eigenlijk juist leuk! Langs het veld in de ArenA gingen een paar honderd ondernemers steeds 3 minuten in tweetallen met elkaar praten over hun bedrijf. En de tijd vloog echt voorbij! Elke ondernemer is weer een ander mens, dus elk gesprek was toch weer anders en interessant. Omdat iedereen voor hetzelfde doel komt, namelijk zijn zakelijk netwerk uitbreiden, is het ook helemaal niet irritant om alleen maar over werk te praten. Nou ja, van tevoren werd eigenlijk uitgelegd dat slechts 7% van de indruk die je achterlaat bij de ander wordt bepaald door de inhoud van je boodschap. 38% hangt af van je stem en 55% van van je eerste indruk wordt bepaald door je lichaamstaal!

Shaneequa en Meredith, de reporters van What’s Trending, konden pas naar het 30-jarige jubileum van VAZO komen, toen de speeddate al afgelopen was. Dat was wel jammer, want daardoor hadden ze het idee dat ze niemand kenden. Bovendien zouden ze eigenlijk ‘fashion foto’s’ gaan maken, maar onder de aanwezige casual professional geklede ondernemers, vielen niet veel nieuwe trends te spotten. Gelukkig hebben ook de jonge reporters van BIJLMERenZO nog een beetje kunnen netwerken. Ze hebben nog wat belangrijke mensen ontmoet, voor wie BIJLMERenZO misschien nog wat kan betekenen en andersom. En gelukkig was Patricks Catering er ook, naast de vaste catering van de ArenA.

Ik heb heel wat visitekaartjes verzameld. Nu is het de kunst om achteraf te onthouden wie wie is. Gelukkig heb ik af en toe op de achterkant wat aantekeningen gemaakt, over mensen die mogelijk kunnen samenwerken met BIJLMERenZO of mijn eigen bedrijf Jonge Reporters! Mailen en contact blijven houden na het netwerken is heel belangrijk, want ik ging natuurlijk niet alleen voor de gezelligheid.

Jeltje van Nuland
Eindredacteur BIJLMERenZO